ban
Jesteś tu: Strona główna
Niedziela, 22 Sty 2017

Pomocnik

Email Print

Projekt "Pomocnik - student w szkole integracyjnej" obejmuje działania podejmowane przez Fundację im. Marii Grzegorzewskiej i studentów wyższych lat pedagogiki specjalnej Akademii Pedagogiki Specjalnej. Przeprowadzono jego trzy edycje: I edycja w roku 2007 dofinansowana przez Fundację PZU oraz dwie edycje w roku 2008 - dofinansowane przez Fundację PZU oraz FIO.

Podstawowym celem projektu było wzmocnienie procesów integracji społecznej związanej zarówno z życiem uczniowskim i poprawą osiągnięć szkolnych niepełnosprawnej młodzieży, jak i z różnego rodzaju aktywnościami podejmowanymi przez nich w życiu pozaszkolnym. Procesy są wzmacniane poprzez szereg działań inspirowanych przez tzw. POMOCNIKÓW pracujących w okresie od stycznia do czerwca 2007r. do 2009 r. w układzie jeden na jeden z niepełnosprawnymi uczniami warszawskich szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Do zadań studentów oprócz pomocy niepełnosprawnym uczniom  w zadaniach lekcyjnych należało także wsparci i zachęcanie do nawiązywania relacji z pełnosprawnymi kolegami z klasy oraz uczenie ich planowania i spędzania wolnego czasu. Swoje zadania realizowali towarzysząc podopiecznym na lekcjach w klasie,  wspólnie z nimi organizując wyjścia z pełnosprawnymi kolegami na kręgle, do kina, teatru, czy na wystawę oraz ucząc niepełnosprawnych uczniów korzystać ze stołecznej oferty społeczno-kulturalnej.
W pierwszej edycji wzięło udział dwunastu uczniów niepełnosprawnych z trzech warszawskich gimnazjów i liceów. Projekt został bardzo dobrze przyjęty i wysoko oceniony przez samych niepełnosprawnych uczniów, ich rodziców i nauczycieli.

Doświadczenia pierwszej edycji projektu ujawniły ogromną potrzebę zarówno uczniów niepełnosprawnych jak i ich rodziców i nauczycieli organizacji takich działań. Bardzo duże zainteresowanie i pytania o wznowienie projektu świadczą o tym, że podejmowane działania były ważne i wysoko ocenione przez uczestników pierwszej edycji.Świadczą o tym także relacje beneficjentów projektu:

Matka ucznia, który przygotowywał wspólnie ze studentką projekt plastyczny:"Na ogół to ja muszę się tym zajmować, co robię nie bez przyjemności, bo też lubię takie rzeczy. Ale dobrze, że on nie robi tego tylko ze mną. Jest inaczej robić prawie z rówieśniczką kilka lat starszą od niego, niż ciągle z mamusią”.

Studentka: „To było przełomowe dla mnie, jak Maciek zapytał mnie czy on będzie miał kiedyś dziewczynę. Wiem, że to była jego pierwsza taka rozmowa, poważna, o takich rzeczach - nie z mamą.”

Studentka: „Dla mnie jest to nasz wspólny sukces, że chce (uczestniczyć w spotkaniach towarzyskich) i nie trzeba już go do tego namawiać, sam czuje potrzebę. Oczywiście, kiedy się spotykamy wspólnie, to nie jest tak, że Janek jest duszą towarzystwa absolutnie nie, on zawsze trzyma się na uboczu i przysłuchuje się rozmowom, ale to już jest początek czegoś bardzo fajnego i bardzo ważnego, początek bardzo potrzebnych zmian."


Projekt "Pomocnik" jest bardzo dobrym przykładem wspierania i kreowania  na poziomie codziennej praktyki nowych rozwiązań. Uzupełniają one i przyczyniają się do dalszej refleksyjnej ewolucji  rozwiązań prawno-instytucjonalnych. Budować nowe sposoby działania, nowe przestrzenie współobcowania i bezpośredniego doświadczania inności-różności. Stwarzają realne szanse na zmianę sposobu spostrzegania osób niepełnosprawnych w naszym społeczeństwie. Tworzą sytuacje, które przyczyniają się do modyfikowania dotychczasowego wizerunku osób niepełnosprawnych w oczach ich rówieśników, nauczycieli, ale także ich samych. Mogą prowadzić do zmian treści stereotypów. Niepełnosprawni uczniowie potrzebują dodatkowego wsparcia, a ich pełnosprawni koledzy pozytywnych doświadczeń współbycia z osobami niepełnosprawnymi.
Jako Fundacja powołana na Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, mamy wyjątkową szansę i możliwości, aby wpłynąć na poprawę jakości życia osób niepełnosprawnych poprzez edukację najbliższego otoczenia beneficjentów i wspierania osób niepełnosprawnych. Dzięki zaproponowanym działaniom w dłuższej perspektywie czasu możemy skutecznie przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu grupy osób niepełnosprawnych oraz dążyć do optymalnego poziomu uczestnictwa niepełnosprawnych w życiu publicznym oraz przyczyniać się od wzrostu ich samodzielności w dorosłym życiu.

 

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
>> Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.