ban
Jesteś tu: Strona główna
Piątek, 24 Lut 2017

Sztuka Integracja

Email Print

Projekt  Edukacja Sztuka Integracja obejmował działania podejmowane w roku 2007 przez pracowników i studentów Instytutu Edukacji Artystycznej Akademii Pedgogiki Specjalnej planowali i wykonywali projekty artystyczne w przestrzeni miejskiej. Projekt był finansowany przez Urząd Miasta Warszawy. Biuro Edukacji.

Projekt skierowany był do grupy młodzieży z dwóch środowisk: młodzieży niepełnosprawnej oraz uczniów szkół zawodowych. Na przestrzeni trzech miesięcy od października do grudnia 2007 r. wzięło w nim udział 225 osób. Celem głównym projektu „Edukacja-Sztuka-Integracja” było podjęcie próby integracji dwóch sfer ludzkiego życia - sztuki i życia codziennego. Integracja ta miała nastąpić poprzez przybliżanie uczestnikom projektu wybranej formy sztuki przez artystów-plastyków, stymulowanie aktywności i ekspresji twórczej uczestników, przy jednoczesnym rozwijaniu partnerstwa w procesie tworzenia oraz kształtowaniu umiejętności podejmowania decyzji i odpowiedzialności grupowej.

W czasie trwania projektu przeprowadzono 16 zajęć plastycznych, w tym jeden happening i jeden performance. Obydwa działania odbyły się w przestrzeni miejskiej i brali w nich udział zarówno uczestnicy projektu jak również przypadkowi przechodnie. W ramach części warsztatowej prezentowane były różne formy artystycznego wyrazu a uczestnicy, wykorzystując je, realizowali własne projekty artystyczne, uczyli się specjalnych form komunikacji poprzez znak, symbol i metaforę. Na każdych zajęciach uczestnicy samodzielnie tworzyli prace plastyczne. Wystawa prac, będących efektem działań uczestników projektu została otwarta pod koniec stycznia 2008 r. w Instytucie Edukacji Artystycznej APS.

Wielopłaszczyznowa współpraca osób niepełnosprawnych, młodzieży ze szkół zawodowych, studentów oraz artystów zaowocowała wieloma obrazami, rzeźbami, grafikami wystawianymi w przestrzeni miejskiej Warszawy. Praca wszystkich osób biorących udział w działaniach artystycznych stała się podstawą do powołania galerii sztuki - Galerii Stawki, zorganizowania konferencji naukowo-szkoleniowych skierowanych do osób zainteresowanych sztuką osób niepełnosprawnych.

Wielkim sukcesem projektu stało się rozpoczęcie nowej serii wydawniczej pod tym samym tytułem „Edukacja-Sztuka-Integracja”. W kolejnych trzech tomach (Aktywność twórcza w edukacji i arteterapii -tom I, Odpowiedzialność w edukacji. Od rozwiązań systemowych do samoświadomości kształconych, tom II, Metoda projektu w edukacji i arteterapii, tom III) ukazały się teoretyczno-empiryczne rozważania nad koncepcją sztuki w edukacji, arteterapii i medycynie.



TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
>> Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.